SEO is een strategische aanpak voor het verbeteren van de ranking van je website in zoekmachines. De wereld van de zoekmachines bestaat uit algoritmes en data, ze meten dan ook alles in de achtergrond. Zo meten ze bijvoorbeeld hoe lang iemand op uw webpagina is gebleven, hoeveel pagina's deze bezoeker heeft bekeken en hoeveel interacties deze heeft aangegaan op jouw website. Dit zijn maar enkele indicatoren voor zoekmachines om te bepalen of uw pagina relevant is voor een ingegeven zoekterm.
Maar het belangrijkste voor uw SEO is nog steeds de inhoud van uw website. Komt het ingegeven zoekwoord voor in uw tekst? Hoe veel keer komt het voor en hoe vaak wordt deze inhoud gewijzigd?
Een ander aspect van SEO dat men ook niet uit het oog mag verliezen, is de technische SEO. Dit wordt onder meer bepaald door de structuur van de code, de laadsnelheid van de pagina en hoe eenvoudig de website uit te lezen is door zoekrobots.
Reeds bij het vormgeven van de digitale schets moet er rekening gehouden worden met de zoektermen die je wil ondersteunen. Om online succes te behalen, zijn er ongeveer 250 richtlijnen die Google aangeeft hoe je best je website kan ontwikkelen. Deze kunnen onderverdeeld worden in 3 categorieën:
Enkele van de richtlijnen zijn technisch van aard. en zijn een cruciaal aspect van de SEO-strategie. Onze programmeurs zullen hier dan ook binnen de lijnen van het project zo veel mogelijk rekening mee houden. We hebben het hier over laadsnelheid, duidelijke en logisch hiërarchie voor je website, mobile first design, HTTPS-beveiliging, snelle hosting, etc.
De technische SEO begint dan ook al vanaf de ontwerpfase. Het designteam maakt een template op maat in de lijn van uw verwachtingen, maar probeert deze altijd te verzoenen met een goede technische SEO.
Met content SEO doelt men vooral op het optimaliseren van de inhoud van uw webpagina. Dit begint eigenlijk bij een zoekwoordanalyse. Hierbij ga je nagaan op welke relevante zoekwoorden je wilt scoren, wat jouw doelpubliek is en hoe je deze wilt bereiken. Dit gaat de basis vormen voor jouw inhoud en de structuur van jouw pagina's. Want het is niet alleen belangrijk welke trefwoorden je in een tekst gebruikt, maar ook waar en hoeveel keer. Een valkuil waarbij je hier zeker moet oppassen, is dat je geen dubbele inhoud gaat tonen.
Het is ook belangrijk dat uw teksten en uw website goed gestructureerd zijn, zodat zowel de bezoeker als de zoekrobots uw website goed kunnen begrijpen en interpreteren. Voor de bezoeker gaat dit ervoor zorgen dat jouw pagina's hen een aangenamere leeservaring bezorgen en zullen zij bijgevolg langer op jouw pagina's blijven. Voor de zoekrobots zorgt dit ervoor dat jouw pagina's gemakkelijker in te lezen en te indexeren zijn. Een goede manier om de bezoekers en zoekrobots gemakkelijk door jouw website te laten navigeren, is het gebruik van interne links.
Autoriteit is het moeilijkste aspect van SEO en heb je eigenlijk zelf minder in de hand. Hiermee verwijst men vooral naar het aantal inkomende en uitgaande links en de kwaliteit van desbetreffende links. Maar ook uw aanwezigheid op sociale media speelt hierbij een rol.
Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO een langetermijninspanning is en dat het tijd vraagt voor je de resultaten zal zien. Het kan even duren voordat je website hoger scoort in zoekmachines, dus wees geduldig en blijf consequent werken aan het verbeteren van je website en inhoud.
Wens je sneller resultaat, dan kan extra ondersteuning via SEA met Google Adwords en Social Media advertising je een boost geven.