SEO - Search Engine Optimization

Positie binnen de zoekmachines

Reeds bij het vormgeven van de digitale schets moet er rekening gehouden worden met de zoektermen die je wil ondersteunen. Om online succes te behalen, zijn er ongeveer 250 richtlijnen die Google aangeeft hoe je best je website kan ontwikkelen. Deze kunnen onderverdeeld worden in 3 categorieën:

  1. Technisch
  2. Content
  3. Autoriteit

Technisch SEO is werk voor de programmeur

Enkele van de richtlijnen zijn technisch van aard. en zijn een cruciaal aspect van de SEO-strategie. Onze programmeurs zullen hier dan ook binnen de lijnen van het project zo veel mogelijk rekening mee houden. We hebben het hier over laadsnelheid, duidelijke en logisch hiërarchie voor je website, mobile first design, HTTPS-beveiliging, snelle hosting, etc.

De technische SEO begint dan ook al vanaf de ontwerpfase. Het designteam maakt een template op maat in de lijn van uw verwachtingen, maar probeert deze altijd te verzoenen met een goede technische SEO.

  • Gebruik relevante zoekwoorden in de titels, subkoppen, meta-beschrijvingen en de hoofdtekst van je pagina's.
  • Benamingen en alt tekst van afbeeldingen
  • Opbouw van URL
  • Laadsnelheid
  • Gestructureerde data
  • Sitemap
  • Mobile toegankelijkheid
  • etc.

Content is key

Teksten

Met content SEO doelt men vooral op het optimaliseren van de inhoud van uw webpagina. Dit begint eigenlijk bij een zoekwoordanalyse. Hierbij ga je nagaan op welke relevante zoekwoorden je wilt scoren, wat jouw doelpubliek is en hoe je deze wilt bereiken. Dit gaat de basis vormen voor jouw inhoud en de structuur van jouw pagina's. Want het is niet alleen belangrijk welke trefwoorden je in een tekst gebruikt, maar ook waar en hoeveel keer. Een valkuil waarbij je hier zeker moet oppassen, is dat je geen dubbele inhoud gaat tonen.

Structuur van website

Het is ook belangrijk dat uw teksten en uw website goed gestructureerd zijn, zodat zowel de bezoeker als de zoekrobots uw website goed kunnen begrijpen en interpreteren. Voor de bezoeker gaat dit ervoor zorgen dat jouw pagina's hen een aangenamere leeservaring bezorgen en zullen zij bijgevolg langer op jouw pagina's blijven. Voor de zoekrobots zorgt dit ervoor dat jouw pagina's gemakkelijker in te lezen en te indexeren zijn. Een goede manier om de bezoekers en zoekrobots gemakkelijk door jouw website te laten navigeren, is het gebruik van interne links.

Autoriteit in uw vakgebied

Autoriteit is het moeilijkste aspect van SEO en heb je eigenlijk zelf minder in de hand. Hiermee verwijst men vooral naar het aantal inkomende en uitgaande links en de kwaliteit van desbetreffende links. Maar ook uw aanwezigheid op sociale media speelt hierbij een rol.

  • Werk aan het opbouwen van kwaliteitsvolle inkomende links naar je website.
  • Voorzie content promotie via sociale media, e-mailmarketing en andere online kanalen om meer verkeer naar je website te leiden en je zichtbaarheid te vergroten.
  • Verzamel recensies van klanten.
  • Activeer “Google Mijn Bedrijf” met verwijzing naar je website.

SEO resultaat

Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO een langetermijninspanning is en dat het tijd vraagt voor je de resultaten zal zien. Het kan even duren voordat je website hoger scoort in zoekmachines, dus wees geduldig en blijf consequent werken aan het verbeteren van je website en inhoud.

Wens je sneller resultaat, dan kan extra ondersteuning via SEA met Google Adwords en Social Media advertising je een boost geven.

Onze referenties voor SEO